Інформує Сектор з питань державної реєстрації
Необхідність встановлення особи під час державної реєстрації речових прав на нерухоме майно визначена Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. №1127 (зі змінами) (далі – Порядок № 1127).
Відповідно до пункту 8 Порядку № 1127 та пункту 5 розділу ІІ Порядку № 359/5 під час формування та реєстрації заяви у базі даних заяв, уповноважена особа суб’єкта державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, встановлюють особу заявника за документом, що посвідчує таку особу, передбаченим Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».
У разі коли заявником є іноземець, документом, що посвідчує особу такого заявника, є національний, дипломатичний чи службовий паспорт іноземця або інший документ, що посвідчує особу іноземця.
У разі коли заявником є державний службовець або посадова особа місцевого самоврядування, під час виконання посадових обов’язків документом, що посвідчує особу такого заявника, є службове посвідчення.
Поряд з цим, частиною другою статті 14 Закону № 755-IV встановлено, що якщо документи для державної реєстрації подаються особисто, заявник пред’являє свій паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання.
Найчастіше, все ж таки, державний реєстратор встановлює особу заявника за паспортом.
Паспорт громадянина України (далі – паспорт) відповідно до статті 21 Закону № 5492-VI та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 302 (зі змінами) – є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
Паспорт виготовляється у формі картки, що містить безконтактний електронний носій. Кожен громадянин України, який досяг 14-річного віку, зобов’язаний отримати паспорт. Паспорт оформляється особам, які не досягли 18-річного віку, на чотири роки, а особам, які досягли 18-річного віку, – на кожні 10 років. У разі втрати або викрадення паспорта особі замість втраченого або викраденого оформляється та видається новий паспорт.
Обмін паспорта здійснюється у разі:
1) зміни інформації, внесеної до паспорта (крім додаткової змінної інформації);
2) отримання реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (РНОКПП) або повідомлення про відмову від прийняття зазначеного номера (за бажанням);
3) виявлення помилки в інформації, внесеній до паспорта;
4) закінчення строку дії паспорта;
5) непридатності паспорта для подальшого використання;
6) досягнення 25 – чи 45-річного віку особою, яка має паспорт зразка 1994 року (за бажанням).
До безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті громадянина України, який досяг 18-річного віку, вносяться засоби електронного цифрового підпису в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Зразок бланка паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 302 (зі змінами).
Отже, згідно із вимогами законодавства паспорт-картка оформлюється як перший паспорт громадянина України з 14 років, а також оформлюється тим особам, які змінили прізвище, втратили, пошкодили паспорт, або звертаються для вклеювання фотокартки по досягненню 25-ти та 45-річного віку(за бажанням).
Також, варто пам’ятати, що законодавством обов’язкова заміна документів не передбачена, як наслідок всі раніше видані документи є чинними до завершення строку їх дії.
Новий паспорт містить електронний безконтактний чіп, який неможливо змінити або скопіювати, саме він слугує головним захистом від підроблення.
З огляду на це, при встановленні особи за паспортами старого зразка державним реєстратором звертається увагу на:
- Наявність всіх сторінок паспорта особи – заявника, глянцевитість паперу паспорта. Звернути увагу, чи немає змін кольору і структури паперу, які залишають хімічні речовини. Насторожуть: пофарбовані плями, розводи, маслянистість, підвищена глянцевитість в певних місцях (можливо, була підчистка з подальшою шліфовкою сторінки), скуйовдженість волокон сторінок.
- Оглядаються записи у паспорті, зокрема звертається увага на наявність всіх реквізитів і повних даних людини, підписів і друку. Крім того, потрібно пам’ятати, що паспорт заповнюється спеціальним чорнилом, який має особливий блиск. На титульній сторінці не повинно бути напису «СРСР». Насторожуть: ознаки обведення літер, цифр, різна структура чорнила, відсутність рельєфних відбитків на фотографії. Необхідно звернути увагу і на саме фото особи і заявника. Код підрозділу і цифри на круглій печатці повинні збігатися.
- Перевіряються аркуші паспорта, звіряться серію і номер на кожній сторінці, з номером і серією на першій сторінці. Якщо взяти паспорт до світла, то можна просвітити серію та номер.
Насторожують: відсутність двокольорової нитки (сторінки 10-11), записи вказані у невідповідних графах (наприклад, діти записані не на сторінках 16-17), різна структура паперу, наявність ознак обробки хімічними речовинами, відсутність ламінування, явна або прихована невідповідність фотографії, різний розмір сторінок.
- Перевіряється стрічка прошиття паспорту в середині, яка має бути суцільною і непошкодженою. Можна перевірити паспорт за допомогою ультрафіолетової лампи, що дозволить побачити нумерацію кожної сторінки, герби України на кожній сторіночці і на останній напис Україна, різнокольорові ниткоподібні рисочки в структурі папері паспорта.
Поряд з цим, на сайті Міністерства внутрішніх справ України за адресою https://wanted.mvs.gov.ua/passport/ доступний сервіс «Пошук паспорта громадянина України серед викрадених та втрачених», де державний реєстратор може перевірити чи не значиться поданий документ серед викрадених або втрачених. Для цього необхідно внести лише серію та номер паспорта.