Державний реєстр виборців – це автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України. Його функціонування регулюється Законом України «Про Державний реєстр виборців», постановами Центральної виборчої комісії.
Із 2009 року, тобто з часу початку роботи Реєстру, виборці України мають можливість безпосередньо впливати на прозорість та чесність виборчого процесу. У цьому пересвідчилися й виборці нашого району. Найголовніший наслідок роботи Реєстру-це достовірність списків виборців, списків без «мертвих душ» та «двійників». Ми це зробили.
Скільки ж виборців у двох громадах району на даний час? Так, за інформацією, що є на сайті Центральної виборчої комісії в січні 2011 року в районі було 24289 виборців, а в травні 2017-22491 виборець. Як бачимо, кількість виборців Летичівського району зменшується. На це впливають смертність та міграційні процеси. Проте суспільство продовжує жити. В ньому відбуваються незворотні позитивні зміни. Державний реєстр виборців, як живий організм також набуває нового змісту та рис. Центральна виборча комісія як розпорядник Державного реєстру виборців, який забезпечує його ведення та функціонування, розробила пропозиції щодо вдосконалення Закону України «Про Державний реєстр виборців» та надіслала їх до Верховної Ради України. Зміни передбачають розширення можливостей для реалізації громадянами України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, прав у відносинах з Державним реєстром виборців. Так, пропонується скасувати вимогу щодо вмотивування заяви виборця про тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси та надати можливість використання механізму тимчасової зміни місця голосування виборцями, виборча адреса яких не визначена. Також пропонується наділити Центральну виборчу комісію повноваженнями щодо встановлення порядку подання та розгляду зазначених заяв, що дасть змогу забезпечити ефективне використання такого механізму незалежно від місця проживання чи перебування виборців, що на сьогодні є особливо актуальним для виборців, які проживають на тимчасово окупованій території України. У зв’язку з розвитком IT-технологій, крім особистого звернення виборця до органу ведення Реєстру щодо свого включення до Реєстру, зміни своїх персональних даних у Реєстрі, отримання на запит інформації з Реєстру, передбачається надати можливість надсилання відповідних заяв в електронній формі з використанням мережі Інтернет.
Для оптимізації процесу періодичного поновлення бази даних Реєстру Комісією доцільно передбачити можливість подання відповідними органами, закладами, установами відомостей про виборців в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису.
Для розширення доступу громадськості до статистичних відомостей Реєстру запропоновано розміщувати на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії більш повні дані Реєстру про кількість виборців, у тому числі на рівні села, селища, міста.
Також пропонується вдосконалити існуючі порядки складання органами ведення Реєстру попередніх та уточнених списків виборців, зокрема їх виготовлення в одному примірнику (замість двох). Впровадження запропонованих Центральною виборчою комісією змін до Закону України «Про Державний реєстр виборців» не потребуватиме до- даткових витрат з державного бюджету, водночас сприятиме реалізації виборцями, зокрема громадянами України, які проживають чи перебувають за кордоном, а також виборцями, які проживають на тимчасово окупованій території України, своїх прав у відносинах з Реєстром, удосконалить механізм ведення Реєстру, покращить організацію роботи органів Державного реєстру виборців.
Нещодавно у Києві Міжнародна фундація виборчих систем (IFES) спільно з Організацією з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ), Венеціанською комісією, Радою Європи та Центральною виборчою комісією провели конференцію, присвячену використанню інформаційних технологій у виборчому процесі. Під час конференції обговорювалися недоліки та переваги використання різних виборчих інформаційних систем, а також безпечність використання тих чи інших систем встановлення результатів виборів як в глобальному контексті, так і в Україні.
Зараз Розпорядник реєстру вивчає питання щодо наявності потреб працівників органів Державного реєстру виборців у проведенні навчань та тренінгів, які дозволять підвищити ефективність щоденного ведення Реєстру. Голова Центральної виборчої комісії Михайло Охендовський повідомив, що найближчим часом ми будемо готові запропонувати і суспільству, і політикам проект змін, які необхідно внести до виборчого законодавства України з метою повної комп’ютеризації процесу передачі даних про підрахунок голосів з усіх майже 30 тисяч виборчих дільниць безпосередньо до ЦВК. Це дозволить значно здешевити усі майбутні виборчі процеси. “ЦВК зможе максимально швидко – вже на ранок понеділка, наступного за днем голосування, а не через 10-15 днів, – отримати попередні результати підрахунку голосів з кожної виборчої дільниці та ознайомити з ними суспільство”, – заявив голова комісії.
Як бачимо, Державний реєстр виборців в постійному розвитку. Кожний виборець може стати учасником цього процесу. Дозволяє цьому-контакт з нашим відділом (смт Летичів, вул.Героїв Крут, 2/1, каб.105А, тел.: 2-05-37, 2-00-88), відвідування «Особистого кабінету виборця» на сайті ЦВК та сторінки «Державний реєстр виборців» у Фейсбуці.
Начальник відділу ведення Державного реєстру
виборців апарату райдержадміністрації Б.І.Нагорний