Процес створення спроможного базового рівня місцевого самоврядування — добровільне об’єднання територіальних громад — демонструє позитивну динаміку. І вже ні в кого немає сумніву, що наступним кроком буде формування ефективного районного рівня. Вирішити це питання одразу і комплексно без змін до Конституції складно, особливо з політичної точки зору. Тому починати потрібно зі змін до законодавства, які б вирішували проблеми взаємодії місцевої влади там, де вони вже очевидні – у районах, територія яких повністю співпадає з територією однієї-двох об’єднаних громад.
Про це сказав Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України В’ячеслав Негода під час круглого столу «Шляхи удосконалення районного рівня адміністративно-територіального устрою України в умовах децентралізації влади», організованого Комітетом Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.
Перший заступник Міністра поінформував, що в Україні вже є 5 об’єднаних громад, територія яких повністю «накриває» територію відповідних районів: Народицька (Житомирська область), Старосинявська, Летичівська (Хмельницька область), Сновська (Чернігівська область) та Апостолівська (Дніпропетровська область). Є також випадки, коли територія району повністю «накрита» декількома об’єднаними громадами.
У цих районах продовжують існувати, функціонувати і утримувати свої апарати районна рада і районна державна адміністрація. При цьому, відповідно до законодавства від них до рад і виконкомів об’єднаних громад переходять більшість повноважень.
Отже виникають певні питання щодо дублювання компетенцій та ефективності організації влади на цих територіях. До речі, у Парламенті ще 29 лютого 2016 року зареєстровано законопроект 4165, який частково вирішує зазначену проблему. Але його розгляд затримується вже більше року.
«Процес об’єднання громад триває і таких випадків буде дедалі більше. Отже маємо негайно затвердити механізм вирішення питання взаємодії місцевої влади в таких районах. Поки проблема не загострилася і на місцях не почали з’ясовувати між собою стосунки самостійно, маємо, як перший крок, прийняти парламентське рішення по цих п’яти районах, відпрацювати на них до кінця року і далі, з 2018 року, прийняти загальне рішення стосовно критеріїв оптимізації та формування нового районного рівня», — сказав В’ячеслав Негода.
Перший заступник Міністра повідомив, що Уряд, за результатами сьогоднішнього обговорення, готовий запропонувати Парламенту розроблений разом з експертами законопроект, яким передбачається порядок врегулювання зазначених питань.
При цьому є два основні дискусійні варіанти:
- Залишити чинний район на період до формування нового адміністративно-територіального поділу. Чітко визначити повноваження, що залишаються за райдержадміністрацією та райрадою. Переглянути чисельність та відповідно видатки на утримання їхніх апаратів та інших підрозділів РДА.
- Ухвалити Парламентом рішення про ліквідацію району чи злиття його з іншим районом та прийняти відповідні рішення стосовно виконання повноважень, що залишилися у компетенції райради і райдержадміністрації.
«На якому з цих варіантів ми зупинимося у поданому законопроекті, великою мірою залежить від сьогоднішнього обговорення та результатів функціонального обстеження районів, територія яких співпадає з територією ОТГ, що вже розпочалося», — сказав В’ячеслав Негода.
За матеріалами Мінрегіонбуду